Nº7 (2023) / PRESENTACIÓN – ENTAMU

PRESENTACIÓN

En este nuevo volumen de la Revista Vindonnus adquieren singular protagonismo los trabajos sobre los centros escolares del concejo, que se suman a otros artículos de esta temática publicados en números anteriores. La historia escolar es un campo de indudable interés en el ámbito de los estudios locales, ya que las instituciones educativas no sólo marcan el desarrollo personal y cultural del individuo, sino también el de toda la comunidad, contribuyendo a moldear la identidad y memoria colectiva de la población en la que se encuentran.

De ahí la pertinencia del trabajo de Alberto Fernández González, que documenta la trayectoria de los centros educativos habidos en La Pola en las primeras décadas del siglo xx. Entre ellos se incluyen las Escuelas Graduadas, cuyo edificio presenta gran interés en el ámbito de la arquitectura escolar asturiana. Pablo Díez Díaz investiga su origen y construcción, analizando el proyecto del arquitecto Pedro Sánchez Sepúlveda, que responde a las nuevas exigencias higiénicas y pedagógicas de la época. Ambos estudios se complementan con el testimonio de «Toño» Rodríguez, profesor ejemplar y referente en la historia educativa local. A través de su recuerdo podemos constatar la transformación del colegio, considerado hoy en día como un centro pionero en Asturias.

En el contexto musical, Ángel Medina analiza la misa de gaita de Lena, es decir, la misa cantada en latín con acompañamiento de gaita, arraigada particularmente en la parroquia de Felgueras. Esta práctica constituye una valiosísima manifestación de nuestro patrimonio inmaterial, si bien en peligro de extinción. Por su lado, Luis Simón Albalá destaca la importante tradición coral del concejo, al recopilar la trayectoria de un buen número de agrupaciones en las últimas dos décadas.

Miguel Infanzón vuelve a poner de manifiesto las intensas transformaciones sociales y urbanísticas de La Pola a través de la fotografía histórica. Por un lado, mediante un conjunto de imágenes de la colección de Antonio Ortega Giménez (1868-1917) y, por otro, examinando detalladamente los cambios en el Barrio de la Estación.
Por su parte, José Fernández reivindica la calidad literaria de Mary Luz Melcón, escritora nacida en La Pola. El análisis de las novelas Celia muerde la manzana (1972) y Guerra en Babia (1993), pone de relieve su capacidad creativa, además de su compromiso y rigor social e histórico. El escritor Miguel Rojo cierra las contribuciones con un entrañable cuento ambientado en Fierros.

El lanzamiento de este número coincide con la esperada apertura de la Variante de Pajares. Por ello, no podemos concluir este editorial sin reiterar nuestra demanda a favor de la conservación del trazado histórico. El vasto conjunto de valores patrimoniales que atesora La Rampa justifica por sí solo su continuidad. Pero, además, como señala la Plataforma por la Preservación del Puerto Ferroviario de Pajares, esta infraestructura aún posee un gran potencial, que tenemos a nuestra disposición y que no podemos desaprovechar. ■


ENTAMU

Nesti volume nuevu de la Revista Vindonnus garren protagonismu especial los trabayos sobre los centros escolares del conceyu, que se sumen a otros artículos d’esta temática, espublizaos en númberos anteriores. La historia escolar ye un campu d’induldable interés nel ámbitu de los estudios locales, yá que les instituciones educatives non solo marquen el desendolcu personal y cultural del individuu, sinón tamién de tola comunidá, contribuyendo a moldiar la identidá y memoria colectiva de la población na que s’atopen.

D’ehí la comenencia del trabayu d’Alberto Fernández González, que documenta la trayectoria de los centros educativos qu’hubo en La Pola nes primeres décades del sieglu xx. Ente ellos inclúinse les Escueles Graduaes, que l’edificiu ye de gran interés nel ámbitu de l’arquitectura escolar asturiana. Pablo Díez Díaz investiga l’orixe y construcción, analizando’l proyectu del arquitectu Pedro Sánchez Sepúlveda, que respuende a les esixencies hixéniques y pedagóxiques nueves de la dómina. Dambos estudios compleméntense col testimoniu de «Toño» Rodríguez, profesor exemplar y referente na historia educativa local. Al traviés de la so alcordanza podemos constatar la tresformación de la escuela, considerada anguaño como un centru pioneru n’Asturies.

Nel contestu musical, Ángel Medina analiza la misa de gaita de Ḷḷena, esto ye, la misa cantada en llatín con acompañamientu de gaita, enraigonada sobremanera na parroquia de Felgueras. Esta práctica constiúi una manifestación pervaliosa del nuestru padremuñu inmaterial, que ta en peligru d’estinción. Pel so llau, Luis Simón Albalá destaca la importante tradición coral del conceyu, al arrexuntar la trayectoria d’un bon númberu d’agrupaciones nes dos décades últimes.

Miguel Infanzón vuelve a asoleyar les grandes tresformaciones sociales y urbanístiques de La Pola al traviés de la fotografía histórica. Per un llau, per aciu d’un conxuntu de semeyes de la colección d’Antonio Ortega Giménez (1868-1917) y, per otru, esaminando detalladamente los cambeos nel Barriu de la Estación.

Pela so parte, José Fernández reivindica la calidá lliteraria de Mary Luz Melcón, escritora nacida en La Pola. L’analís de les noveles Celia muerde la manzana (1972) y Guerra en Babia (1993), pon de relieve la so capacidá creativa, amás del compromisu y rigor social y históricu. L’escritor Miguel Rojo cierra les contribuciones con un cuentu entrañable ambientáu en Fierros.

El llanzamientu d’esti númberu coincide cola esperada apertura de la Variante de Payares. Poro, nun podemos concluyir esti editorial ensin repetir la nuestra demanda a favor del caltenimientu del trazáu históricu. El vastu conxuntu de valores patrimoniales qu’atesora La Rampla xustifica por sí solo la so continuidá. Pero, amás, como señala la Plataforma por la Preservación del Puerto Ferroviario de Pajares, esta infraestructura entavía tien un gran potencial, que tenemos a la nuestra disposición y que nun podemos desaprovechar

Grupo de estudio del patrimonio cultural de Lena