Nº6 (2022) / PRESENTACIÓN – ENTAMU

PRESENTACIÓN

Cuando emprendimos el primer número de esta revista pretendíamos que en ella tuviera cabida una amplia representación del espectro patrimonial local y no solo las manifestaciones artísticas o arquitectónicas. Creemos que este volumen es una buena muestra de ello.

Destacamos la aportación de La Flor de Xanzaina para resaltar el trabajo de los grupos folclóricos que recuperan las indumentarias tradicionales, indagando en diferentes fuentes que permiten conocer cómo eran las vestimentas populares de finales del siglo XIX, momento en el que se tipifican los rasgos del traje asturiano.

El estudio sobre los jardines de la Casa Benavides refleja el valor de un espacio ajardinado poco conocido, pero muy relevante –en dimensión e interés paisajístico– en el centro de La Pola. El empeño que la familia González-Regueral pone en su cuidado demuestra que la preservación del patrimonio no siempre supone una actitud pasiva de heredar y conservar, sino que es posible vivificar y actualizar la preexistencia a través de una creación sensible.

José María Flores culmina la investigación sobre las estaciones de ferrocarril en la Rampa de Payares, dedicando la segunda parte a aquellas levantadas tras la electrificación de la línea. Desde estas páginas no dejaremos de reivindicar la conservación de estos elementos –tan descuidados por ADIF–, en vista de su indudable interés patrimonial.

Por su parte, el trabajo de José Fernández recupera y analiza dos ingeniosos poemas de Alfredo García-Dóriga: El guetu de Retruyés y Los pelos del filanguiru (1883). Estas composiciones constituyen un primer esfuerzo de caracterización y valorización del patrimonio lingüístico local. Rasgos como la metafonía marcan la forma tradicional de hablar en Lena, que, infelizmente, ha quedado relegada a las zonas rurales ante el avance de la castellanización y la falta de interés por aumentar su uso y prestigio social.

Otros cuatro textos completan el número: el recuerdo gráfico de la fuente de cuatro caños que presidió la plaza de La Pola más de medio siglo; un repaso a la historia de la residencia “Canuto Hevia” en su 90 aniversario; una aproximación al papel educativo del Colegio de El Pilar en Las Cuencas, y un entrañable recuerdo de l’ascuela Casorvía.

Vale la pena repetir, otro año más, que la publicación de un nuevo volumen solo es posible gracias al esfuerzo de los autores, al trabajo del equipo editorial y colaboradores, a la ayuda de diversas empresas, al apoyo del Ayuntamiento de Lena y del Principado de Asturias, a quienes estamos agradecidos. No podemos concluir este editorial sin lamentar el fallecimiento de Gaudencio Tomillo Montes (1930-2022), que fue una personalidad relevante para Lena no sólo por su desempeño como alcalde, sino también por su labor de estudio de la historia local. Sus libros sobre el Concejo de Lena en el siglo XX suponen una contribución esencial para documentar el pasado y comprender las transformaciones urbanísticas, sociales y culturales experimentadas por el municipio en las últimas décadas. ■


ENTAMU

Cuando entamamos el primer númberu d’esta revista pretendíemos que nella tuviera cabida una amplia representación del espectru patrimonial local y non solo les manifestaciones artístiques o arquitectóniques. Creyemos qu’esti volumen ye una bona muestra d’ello.

Destacamos l’aportación de La Flor de Xanzaina pa resaltar el trabayu de los grupos folclóricos que recuperen les indumentaries tradicionales, rastrexando en distintes fontes que dexen conocer cómo yeren les vestimentes populares de finales del sieglu XIX, momentu nel que se tipifiquen les traces del traxe asturianu.

L’estudiu sobre los xardinos de la Casa Benavides reflexa’l valor d’un espaciu axardináu poco conocíu, pero bien relevante –en dimensión y interés paisaxísticu– nel centru de La Pola. L’enfotu que la familia González-Regueral pon nel cuidáu demuestra que la preservación del padremuñu non siempre supón una actitú pasiva d’heredar y caltener, sinón que ye posible vivificar y actualizar la preesistencia al traviés d’una creación sensible.

José María Flores remata la investigación sobre les estaciones de ferrocarril na Rampla de Payares, dedicando la segunda parte a aquelles llevantaes depués de la electrificación de la llinia. Dende estes páxines nun vamos dexar de reivindicar el caltenimientu d’estos elementos –tan desdexaos por ADIF–, en vista del so indudable interés patrimonial.

Pela so parte, el trabayu de José Fernández recupera y analiza dos inxeniosos poemes d’Alfredo García Dóriga: El guetu de Retruyés y Los pelos del filanguiru (1883). Estes composiciones constitúin un primer esfuerciu de caracterización y valorización del padremuñu llingüísticu local. Rasgos como la metafonía marquen la forma tradicional de falar en Ḷḷena, que, infelizmente, quedó relegada a les zones rurales énte l’avance del castellán y la falta d’interés por aumentar el so usu y prestixu social.

Otros cuatro testos completen el númberu: l’alcordanza gráfica de la fuente de cuatro caños que presidió la plaza de La Pola más de mediu sieglu; un repasu a la historia de la residencia “Canuto Hevia” nel so 90 aniversariu; un averamientu al papel educativu del Colexu de El Pilar en Les Cuenques, y una alcordanza entrañable de l’ascuela Casorvía.

Paga la pena repitir, otru añu más, que la publicación d’un volume nuevu namás ye posible gracies al esfuerciu de los autores, al trabayu del equipu editorial y collaboradores, a l’ayuda de delles empreses, al sofitu del Conciyu de Ḷḷena y del Principáu d’Asturies, a quien tamos agradecíos.

Nun podemos concluyir esti editorial ensin llamentar el fallecimientu de Gaudencio Tomillo Montes (1930-2022), que foi una personalidá relevante pa Ḷḷena non yá pol so desempeñu como alcalde, sinón tamién pol so llabor d’estudiu de la hestoria local. Los sos llibros sobre’l Conceyu de Ḷḷena nel sieglu XX suponen una contribución esencial pa documentar el pasáu y entender les tresformaciones urbanístiques, sociales y culturales esperimentaes pol conceyu nes últimes décades

Grupo de estudio del patrimonio cultural de Lena